Rabu, Ogos 25, 2010

Jiwa Muraqabah Adalah "PERMATA Negara"

Kisah 1

Diriwayatkan oleh Abdullah bin Dinar r.a bahawa pada suatu hari beliau berjalan dengan Khalifah Umar bin al-Khattab r.a. dari Madinah dan menju ke Makkah. Di tengah perjalanan mereka berjumpa dengan seorang budak gembala yang sedang turun dari tempat pengembalaan dengan kambing-kambingnya yang banyak.

Khalifah ingin menguji sifat amanah budak pengembala tersebut. Khalifa berkata, “Wahai pengembala, juallah kepada ku seekor anak kambing dari ternakan ini.” Jawab budak gembala, “Aku ini hanya seorang budak hamba sahaya.” Maka berkata Khalifah lagi, “Katakan saja pada tuanmu, anak kambing itu telah dimakan oleh serigala.” Budak gembala itu menjawab, “Kalau begitu dimana Allah?”

Jawaban anak muda yang ringkas tersebut meremangkan bulu roma dan menyebabkan air mata Khalifah Umar r.a menitis. Kemudia beliau telah membeli hamba pengembala itu dan memerdekakannya.

Kisah 2

"Khalifah Umar al-Khattab r.a sangat terkenal dengan kegiatannya meronda pada malam hari di sekitar daerah kekuasaannya. Pada suatu malam beliau mendengar dialog seorang anak perempuan dan ibunya, seorang penjual susu yang miskin.

Kata ibu, “Wahai anakku, segeralah kita tambah air dalam susu ini supaya terlihat banyak sebelum terbit matahari”. Anaknya menjawab, “Kita tidak boleh berbuat seperti itu ibu, Amirul Mukminin pasti melarang dan akan menghukum kita jika berbuat begitu.”

Si ibu masih mendesak, “Tidak mengapa, Amirul Mukminin tidak akan tahu lebih-lebih lagi di malam gelap begini”. Balas si anak, “Mungkin ibu benar… Tapi jika Amirul Mukminin tidak tahu, Tuhan Amirul Mukminin tetap tahu!”

Umar r.a yang mendengar dialog tersebut kemudian menangis. Betapa mulianya hati anak gadis itu.

Ketika pulang ke rumah, Umar r.a menyuruh anak lelakinya, Asim menikahi gadis itu.

Kata Umar, "Semoga lahir dari keturunan gadis ini bakal pemimpin Islam yang hebat kelak yang akan memimpin orang-orang Arab dan Ajam.”
(Asim yang taat tanpa banyak tanya segera menikahi gadis miskin tersebut. Pernikahan ini melahirkan anak perempuan bernama Laila yang lebih dikenal dengan sebutan Ummu Asim. Ketika dewasa Ummu Asim menikah dengan Abdul Aziz bin Marwan yang melahirkan Khalifah Umar bin Abdul-Aziz yang hebat itu.)

Dua peristiwa di atas adalah contoh ‘modal insan’ yang hebat hasil dari pendidikan Risalah Islam. Mereka bukan sekadar beriman kepada Allah tetapi memiliki IHSAN (Muraqabah) dengan merasai Allah sentiasa bersama di mana mereka berada. Mereka telah mencapai hakikat ayat, “Dan Dia bersama kamu di mana kamu berada (dan melihat apa yang kamu perbuat)…” (Al-Hadid : 4)

Antara ayat-ayat lain yang menggambarkan sifat ini ialah :

“Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya…” (Qaf : 16)

“Tidakkah engkau memikirkan, bahawa sesungguhnya Allah mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi? Tiada berlaku bisikan antara tiga orang melainkan Dia lah yang keempatnya, dan tiada (berlaku antara) lima orang melainkan Dia lah yang keenamnya, dan tiada yang kurang dari bilangan itu dan tiada yang lebih ramai, melainkan Ia ada bersama-sama mereka di mana sahaja mereka berada…” (Al-Mujadalah : 7)

Mereka memiliki makrifat pada Allah bukan sekadar pada ilmu tetapi pada Dzauk dan Syuhud. Makrifat martabat inilah yang dikehendaki dalam tarbiyah para Syaikh Tasawwuf pada qalbi murid-muridnya.

Saidina Umar r.a amat memuliakan golongan yang mencapai makrifat tingkat ini dimana pemuda pengembala kambing tersebut dimerdekakan dan anak perempuan penjual susu tersebut dijadikan menantunya.

Mereka yang memiliki jiwa Makrifat Ihsan (Muraqabah) ini adalah ‘Permata Negara’. Merekalah yang disabda Nabi sallaLlahu ‘alaihi wassalam (dalam menjawab soalan Malaikat akan maksud Ihsan) iaitu “Kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihatNya, ataupun merasa Allah melihat dirimu.” (Petikan hadis Bukhari & Muslim yang diriwayatkan Saidina Umar al-Khattab r.a)

Jika Makrifat Ihsan ini dimiliki oleh Sultan, para ulama, para menteri, para penjawat awam, para usahawan, para profesional, para pelajar, para ibu bapa, para suami isteri, anak-anak dan lainnya, nescaya akan berlakunya keharmonian dalam masyarakat dan mewujudkan negara yang hebat.

Mereka (golongan di atas) akan memiliki sifat amanah, tawadhu’, berani, ikhlas dan bertanggungjawab. Golongan ini apabila diberikan sesuatu tugas nescaya akan dilaksanakan dengan baik sama ada berseorangan atau di khalayak ramai. Bahkan, negara akan mampu mengharungi apa jua cabaran jika makrifat Ihsan ini dimiliki para rakyatnya.

Persoalan yang sentiasa diajukan, kenapa berlaku dan berleluasanya pelbagai permasalahan sosial di kalangan masyarakat Islam hari ini? Adakah mereka tiada pengetahuan dan keimanan kepada Allah dan Hari Akhirat?

Begitu juga kenapa ada ulama su’ (ulama jahat) yakni ulama yang menjual agama untuk kepentingan diri dan pemerintah? Sebenarnya mereka ada pengetahuan tentang Allah namun mereka tiada memiliki jiwa yang mencapai muraqabah dengan Allah. Di sinilah peranan pembinaan muraqabah dalam jiwa setiap insan agar terpancarnya cahaya ketakwaan dan perasaan malu kepada Allah.

Muraqabah bagaikan polis di dalam diri mereka yang mengawal dari perlakuan yang salah. Dengan itu, permasalahan rasuah, penipuan, penyelewengan, kecurian, zina, dadah serta beberapa permasalahan sosial masyarakat masa kini akan dapat diatasi.

Para pejuang Islam wajib memilikinya kerana ia adalah sumber kekuatan dalam mengharungi bahtera dakwah.
 
Diceritakan ketika para anggota Ikhwanul Muslimin (yang diasaskan oleh Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna) ditangkap dan mahu dibicarakan di mahkamah tentera, ada anggota yang resah kerana merasakan mereka tidak akan mendapat keadilan sepenuhnya, maka kegelisahan itu dilihat oleh Syaikh Mustafa Masyhur lalu dikatakan pada mereka, “Wahai sahabatku, janganlah kamu bimbang… Apakah mahkamah boleh meletakkan kita di tempat yang tiada Allah?”

Perkataan tersebut telah memberi kelegaan pada jiwa-jiwa mereka. Ia jawaban dari seorang Syaikh yang memiliki jiwa muraqabah mengingatkan mereka bahawa Allah sentiasa bersama di mana mereka berada. Jiwa yang dihidupkan dengan muraqabah itu telah menjadikan mereka tenang dalam menghadapi apa jua hukuman.

Seorang Raja yang memiliki muraqabah, sentiasa bersyukur pada Allah dan tidak sombong dengan kekuasaan yang dimiliki. Mereka menjaga para menteri dan rakyat di atas amanah Allah, tidak sibuk mengumpul kekayaan, menghabiskan khazanah negeri dengan hobi-hobi yang membazir, menyusahkan rakyat dengan gelagat keangkuhan dan sebagainya.

Seorang Menteri yang memiliki muraqabah akan menggunakan kuasa mereka dengan penuh tanggungjawab sebagai hamba Allah. Mereka menjaga rakyat daripada perkara-perkara yang merosakkan iman dan akhlak, mereka berlaku adil dalam pembahagian ekonomi, dalam pemerintahan, dalam membuat keputusan dan mendengar rintihan suara rakyat.

Seorang Ulama yang memiliki muraqabah akan takut akan amanah dalam menyampaikan ilmu, bersikap ‘wallahu ‘alam’ dalam ilmu yang tiada ia ketahui, tiada mengejar kemasyhuran, jawatan, kekayaan dan pengikut. Jiwa muraqabahnya akan menjadikannya amat berhati-hati dalam mengeluarkan fatwa, amat merendah diri, menghormati pendapat orang lain, berani dalam menyampaikan kebenaran, tiada merendah diri pada golongan yang zalim, memimpin ummah agar berada dalam kebenaran Islam serta lainnya.

Seorang Hartawan yang memiliki muraqabah akan sentiasa bersyukur dan merendah diri, membantu golongan fakir dan miskin, menjauhi pembaziran, menggunakan kekayaan dalam perkara yang memberi manfaat pada agama dan kebaikan ummah.

Golongan Miskin yang memiliki muraqabah akan sentiasa redha, sabar dan bersyukur dengan apa takdir Allah padanya. Ia memandang kemiskinannya mempunyai hikmah tertentu di sisi Allah, mereka tiada merungut, tiada meminta-minta, tiada menipu dan tiada mencuri. Mereka akan berusaha sedaya mungkin mencari rezeki dengan penuh ketabahan dan kemuliaan. Mereka tiada merasa hina dengan kemiskinan, malah merasa tenang dengan apa jua kurnia Allah padanya.

Penjawat Awam yang memiliki muraqabah akan sentiasa jujur, amanah, tiada curi tulang, tiada rasuah, tiada menyeleweng dalam tugas-tugas mereka walaupun apa posisi atau jawatan yang disandangnya. Mereka takut untuk menyeleweng dalam (pengurusan) masa dalam menjalankan tugas kerana setiap jam dalam tugas mereka dibayar dengan duit rakyat.

Para Pelajar yang memiliki muraqabah akan bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu sama ada ilmu agama atau ilmu dunia. Mereka mengetahui jika mahu dimuliakan sama ada dunia atau akhirat, mereka perlu memiliki ilmu. Namun jiwa muraqabah menuntut mereka bukan sekadar berjuang untuk kemuliaan dirinya tetapi berjuang untuk kemuliaan umat Islam. Mereka perlu membebaskan umat ini dari kehinaan, kemunduran, kelemahan dan kejahilan dengan mencapai kemajuan dalam pelbagai bidang ilmu. Mereka perlu belajar demi membangunkan ummah ini kembali kepada kegemilangan tamadun Islam agar dunia mendapat kerahmatan.

Muraqabah adalah perasaan Allah sentiasa bersama kita walau di mana kita berada. Ia adalah maqam yang akan melahirkan peribadi insan-insan yang mulia lagi hebat. Negara perlu membina rakyatnya agar memiliki muraqabah agar bakat-bakat yang mereka miliki dalam apa jua bidang benar-benar dapat memberi manfaat, kekuatan dan kebaikan pada agama, rakyat dan negara.

Risalah Islam yang dibawa oleh Rasulullah sallaLlahu ‘alaihi wassalam bukannya melahirkan golongan yang pasif, menjauhi masyarakat, asyik dengan muraqabah tanpa memperdulikan sekeliling. Atau sekadar berada di serambi masjid, gunung-gunung atau pondok-pondok kecil, mengabaikan tanggungjawab dan hanya mahu melahirkan ahli ilmu agama sahaja.

Ulama-ulama tasawwuf yang benar-benar memahami Risalah Islam akan mendidik semua lapisan masyarakat dari pelbagai golongan untuk dibangunkan jiwa mereka mencapai muraqabah tanpa diperintah meninggalkan kerjaya dan bakat-bakat mereka miliki. Dari pendidikan yang berasaskan tarbiyyah Ad-Din yakni Iman, Islam, Ihsan dan al-Hikmah, insya Allah akan lahirlah “Permata-Permata Negara” yang diistilahkan oleh Pak Mohammad Natsir dalam buku Fiqhud Dakwah, mereka yang “Kakinya di bumi tetapi hatinya di langit”!