Khamis, September 09, 2010

Khutbah Aidilfitri 1431H

(Ini hanya paparan ringkas sahaja. Kalimah-kalimah bahasa Arab termasuklah ayat-ayat al-Quran tidak disertakan. Untuk muat turun khutbah penuh, sila klik Khutbah Aidilfitri 1431H ]


KHUTBAH PERTAMA

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah,

Saya berpesan kepada diri saya dan para jemaah sekalian, marilah sama-sama kita bertakwa kepada Allah dengan sebenar-benar takwanya, dengan melaksanakan segala titah perintah Allah dan menjauhi segala larangan-Nya. Dan janganlah kita mati melainkan dalam keadaan sebagai seorang Islam.

Firman Allah SWT :

“Wahai mereka yang mempunyai nafsu mutmainnah (jiwa yang tenang), kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan engkau redha padaNya dan Dia redha padamu. Maka masuklah engkau dalam golongan hambaKu, dan masuklah engkau ke dalam syurgaKu.” (al-Fajr: 27-30)

Setelah sebulan kita berpuasa Ramadhan, menahan diri dari lapar dan dahaga, hari ini kita merayakan hari kemenangan dan kesyukuran, kerana dengan izin Allah, kita dapat sempurnakan ibadah puasa dengan sebaiknya.

Namun, dalam kegembiraan kita merayakan hari kemenangan ini, kita perlu muhasabah, adakah kita benar-benar telah mencapai hakikat puasa yang dikehendaki Allah? Atau hanya berpuasa sekadar suatu adat sebagai seorang Islam? Persoalan ini amat penting, kerana masa yang berlalu tidak akan berulang kembali. Mereka yang tiada menghargai masa dalam kehidupan ini, akan menjadi golongan yang menyesal di akhirat nanti, sebagaimana firman Allah Ta’ala :

“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.” (al-‘Asr: 1-4)

Orang yang melakukan ibadah tanpa kesedaran jiwa, tidak akan menemui kemanisan dalam amalnya itu. Justeru, para Ulama Tasawwuf amat menekankan apakah kesan atau hakikat yang diperolehi dari ibadah tersebut. Ia tiada dinilai berdasarkan gerak lahiriah semata-mata. Kesan yang dimaksudkan ialah perubahan dalam membuka hijab-hijab hati, sehingga hati menjadi cermin yang dapat mengungkap rahsia-rahsia Illahiah. Hati seperti ini akan merasa gerun, cinta dan teguh imannya kepada Allah SWT.

Muslimin muslimat yang dikasihi,

Masyarakat kita hari ini sudah amat jauh daripada norma-norma kehidupan sebagai umat Islam, hatta sebagai seorang Melayu. Golongan muda khususnya menjadikan Barat sebagai kiblat kehidupan mereka. Tokoh-tokoh Barat lebih dikenali dan dipuja berbanding tokoh-tokoh pahlawan Islam, para ilmuan dan ulama. Para artis disanjung, dijadikan idola mereka. Budaya hedonisme (keseronokan nafsu) dan materialistik (kebendaan) menjadi matlamat hidup mereka. Setengah mereka memegang prinsip hidup, ‘kejar dunia tapi jangan tinggalkan akhirat’, sedang ini adalah falsafah Yahudi yang berjaya meracuni pemikiran umat Islam.

Masyarakat menjalani ibadah solat, puasa, zakat dan haji, tetapi dalam masa yang sama jiwa mereka penuh dengan keangkuhan, dendam, dengki, riak, cinta dunia, tamak haloba, umpat, fitnah dan lain-lain lagi yang diharamkan dalam agama. Sifat-sifat itu bagaikan suatu yang tidak boleh dipisahkan, berpunca dari tiada merasa gerun dan malu kepada Allah, yang sentiasa bersama mereka di mana berada.