Khamis, September 09, 2010

Salam Kemaafan...

Dengan berakhirnya Ramadhan, hamba yang banyak berdosa ini memohon maaf atas segala kesalahan dan kurang adab pada semua ikhwan dan sahabat. Sebagai insan, walau bagaimana kedudukannya, tiada dapat lari dari kesilapan dan kelemahan. Kesilapan bukan alasan untuk kita berputus asa, kita belajar melalui kesilapan dengan (berjiwa besar) mengakui kesilapan dan tiada mengulanginya.

Apa yang penting, hari raya mengajar kita membuka dada seluas-luasnya untuk memaafkan dan memohon kemaafan. Guru bukan maksum, bukan malaikat… Taati ia jika berada dalam kebenaran, namun bertawakuf, mendoakan dan menasihatinya dengan hikmah jika ada ksalahan.

Tidak semestinya pandangan dan pendirian Guru benar di sisi Allah walau pun murid setuju dengannya. Dan tidak semestinya pandangan dan pendirian murid salah di sisi Allah walau pun Guru tidak setuju dengannya. Murid wajar memuliakn Guru tapi Guru haram merasai dirinya mulia.

Menjadi Guru, memiliki ilmu hanya sebagai wasilah untuk mencapai redha Allah. Namun, bukan semua Guru dan golongan berilmu diredhai Allah, malah amat sedikit di akhir zaman ini yang mencapainya.

Hidupkan suasana keluarga dan banyakkan musyawarah dalam tindakan. Kasih sayang murid dengan Guru adalah keberkatan. Mereka yang bertemu dan berpisah kerana Allah, mereka itulah golongan yang mendapat naungan ‘Arasy dari kepanasan di akhirat nanti.

Mohon kemaafan zahir & batin…

al faqir ilaLlah Ibrahim Mohamad asy-Syathari
Zawiyah Syeikh Abdul Malik
Pulau Manis, K. Terengganu