Ahad, November 07, 2010

Akhlak Tasawuf Tunjang Politik Alaf Baru

Satu rakaman temuramah bertajuk “Ustaz Mohd Nor Deris Menjawab Harakahdaily” ditunjuk pada saya. Beliau membuat pelbagai tuduhan pada Tuan Guru Nik Abd Aziz (TG) (yang tak sanggup saya tulis disini )dan turut menggelar Pakatan Rakyat (PR) sebagai ‘Tentera Ahzab’ yang bersekongkol untuk menghancurkan ‘Gerakan Islam’ yang dipimpin oleh UMNO.

Apabila mendengar apa yang diceritakan, ia memperlihatkan seolah-olah TG tiada berakhlak dan dia lebih berakhlak. Saya amat musykil adakah benar dakwaannya itu dan adakah benar TG akan layan orang seperti ini.
Syukur pada keesokan hari, anak saya telah menunjukkan pula rakaman “Mohd Nor Deris Kurang Ajar dengan Tok Guru” yang memaparkan peristiwa sebenar yang berlaku semasa TG dan rombongan menziarahi bekas Adun Galas, Omar Mohamad semasa kempen pilihanraya Dun Galas baru-baru ini  

Apabila melihat kepada rakaman itu, barulah saya ketahui bahawa apa yang diceritakan ustaz itu berlawanan dengan peristiwa sebenar. Memang berlaku sedikit kekecohan, namun sikap ustaz itu yang menyerang TG dengan kata-kata kesat dan nada kuat memperlihatkan tiada akhlaknya, dan amat berlainan dengan apa yang diceritakan. 

Dia mendakwa TG dalam kerasukan, walhal sebenarnya dialah yang seperti kerasukan hingga terpaksa ditenangkan Datuk Mohd Amar. Mohd Amar memperingatkan kepadanya bahawa mereka berada di rumah orang dan tak sepatutnya berkelakuan demikian. TG hanya diam di kerusi dan berbual dengan tuan rumah tanpa memperdulikannya. Namun dia terus-terusan melontarkan kata-kata kejian kepada TG. 

Sebenarnya bagi saya, jika TG marah padanya pun, itu amat patut kerana dia adalah sahabat TG yang mengkhianati TG. Apatah lagi di atas sikapnya yang biadab tidak mahu bersalam ketika TG menghulur tangan untuk bersalam, malah mengeluarkan kata-kata kesat yang tak sepatutnya. 

Namun kemarahan TG padanya tiada berpanjangan dan memperlihatkan akan sikap seorang yang dapat mengawal dirinya ketika marah. Orang seperti ustaz begini tiada patut dihormati dan perlu dibuang jauh-jauh kerana mengkhianati sahabat, perjuangan dan prinsipnya sendiri. 

[Mohd Nor, pensyarah Akademi Islam Universiti Malaya pada awal 1980an adalah ahli PAS dan sering memberikan ceramah atas pentas PAS. Namun pendekatannya sentiasa keras terhadap Umno dan antaranya sering memaki dan mengkafirkan Umno. Beliau kemudiannya keluar PAS bersama dengan Wan Ismail dan menubuhkan kumpulan Islah kerana tidak bersetuju dengan tindakan PAS bekerjasama dengan parti Melayu Semangat 46 pimpinan Tengku Razaleigh. (Wan Ismail lebih dikenali dengan nama Wan Ismail Jirat kerana sering menggunakan perkataan jirat iaitu tanah perkuburan Cina apabila merujuk kepada kubur yang bakal didiami apabila pemimpin Umno mati nanti.) Selepas itu, Mohd Nor bersama rakannya Mustafa Kadir menyertai Umno pula sehingga kini walaupun Umno adalah sasaran utama mereka ketika berada dalam PAS.
Sumber : MalaysiaKini]

Akhirnya beliau bertemu “hidayah” bahawa golongan yang dikafirkan dahulu (Umno) rupanya ‘pejuang Islam’ yang sebenar. Inilah lawak antarabangsa golongan spesis seperti ustaz ini yang bersepah di bumi Malaysia hari ini. Apa yang menghairankan, mereka tak malu menggunakan ayat Allah (yang digunakan untuk mengkafirkan orang UMNO dulu) yang sekarang menggunakan ayat yang sama mengkafirkan orang-orang PAS pula.

[Dahulu juga dia membenci UMNO dan pernah mengeluarkan fatwa yang bersalaman dengan orang UMNO adalah haram. Paling dahsyat beliau juga pernah memberitahu apabila bertemu dengan orang UMNO maka hendaklah memalingkan muka dan jangan memandang pun wajah mereka. Menurut sumber lagi, beliau pernah menggunakan bendera UMNO sebagai kain alas untuk mandi kerana bencinya yang mendalam pada UMNO. Sumberjilfityan]

Apa saya perhatikan, kebanyakan para penceramah sama ada dari golongan Tuan Guru, ustaz atau orang biasa dalam PAS yang lantang mengkafirkan UMNO, akhirnya memasuki UMNO. Saya tiada jawaban memikirkan bagaimana ia boleh berlaku kerana jika diukur pada percakapan mereka dahulu amat mustahil mereka akan masuk ke dalam UMNO. Namun tiada yang mustahil apabila dikehendaki oleh Allah. 

Bagi saya inilah adalah kafarah Allah di dunia kepada mereka yang bersifat cepat menghukum, bukan berdakwah. Segala apa yang dimaki hamun atau dihukum kepada pihak itu selama ini telah kembali pada mereka sendiri. (Jika Saidina Umar al-Khattab r.a ada sekarang, rasanya kepala ustaz-ustaz seperti ini semua sudah tiada kerana sikap munafik mereka. Justeru, saya mengambil peringatan untuk diri dan ikhwan agar tidak bersikap seperti mereka dalam dakwah dan perjuangan.

KASYAF

Apa yang melucukan, ustaz ini mengaku ia kasyaf sehingga dapat melihat tangan TG itu ‘tangan syaitan’. Bagi saya kasyaf ustaz itu hanya auta sahaja untuk menyedapkan cerita, bukannya benar apa yang didakwa. Jika benar ia dikurniakan kasyaf sekalipun, haram atasnya menghukum orang berdasarkan kasyaf, ilham, mimpi atau fiarasat. Dalam disiplin akidah Ahli Sunnah wal Jamaah, orang memiliki pengetahuan dengan jalan kasyaf, hanya sebagai rahsia dirinya dan tiada boleh dihebahkan apalagi mahu dijadikannya sebagai sandaran hukum

Syaikh Ahmad al-Sirhindi (971H/1563M - 1034H/1624M) menyatakan dalam kitabnya Al-Maktubat, “Jika berhimpun ilmu kasyaf para wali dan ilmu para ulama, maka wajib berpegang kepada ilmu para ulama syariah yang lebih menghampiri kebenaran hukum.”

POLITIK ALAF BARU

Pada generasi muda, saya amat menyeru agar menuju kepada politik alaf baru berdasarkan akhlak, hujah, perpaduan, keterbukaan dan idea. Kita wajib menolak jauh-jauh golongan seperti ini yang tiada akan membawa sedikitpun kebaikan dalam perubahan politik yang dicita-citakan. Politik sentimen mengajak benci pada kaum dan mengapi-apikan semangat Melayu dan Islam adalah tiada wajar diperjuangkan oleh mereka yang memahami Islam (yang syumul) yang dibawa oleh Baginda sallaLLahu ‘alaihi wassalam. Kita kini perlu menuju kepada kehidupan agama yang menyeru kepada prinsip perpaduan sejagat, hormat menghormati dan kasih sayang dalam kehidupan bermasyarakat demi kebaikan Negara.

Saya amat sedih melihat bagaimana TG yang begitu banyak berjasa mencorak warna Islam di Malaysia sehingga Islam diterima pelbagai kaum kini, diperlakukan seperti itu

Pernah seorang India beragama Hindu yang menjadi perwakilan Dewan Himpunan Penyokong  PAS menziarahi saya di madrasah memberitahu, bahawa dia dan para sahabatnya mengenali Islam apabila mengunjungi TG Nik Aziz di rumahnya Pulau Melaka. Mereka datang untuk mendapat gambaran tentang Islam PAS, tetapi apa yang mengejutkan ialah apabila TG yang juga seorang Menteri Besar datang kepada mereka sambil menuang air kepada setiap orang dan amat menghormati mereka dalam perbincangan yang dibuat. 

Hingga kini TG menjadi ikon kepada non-Muslim untuk mengenali Islam yang bersifat terbuka, toleransi, kasih sayang, rendah diri, amanah, progresif, zuhud dan lainnya. TG Nik Aziz adalah seorang ulama yang menghimpun padanya kebijaksanaan politik, kefahaman ilmu dan sifat tasawwuf. Ia menjadi begitu indah apabila kebijaksanaan dalam siasah, keilmuan fiqh ditunjang oleh akhlak tasawwuf. Bagi TG, jika tiada tasawwuf maka tiada Islam kerana fiqh menjaga fizikal, tasawwuf menjaga urusan rohani. Maka tasawwuf adalah komponen yang penting bagi Islam itu sendiri. 

TUAN GURU NIK AZIZ DAN TASAWUF
Dalam satu wawancara dengan Ummahonline.com, satu soalan mengenai kepentingan tasawuf dalam perjuangan Islam diajukan. Tuan Guru menjawab :
"Tidak ada tasawuf, maka tidak ada Islam. Islam adalah menjaga tubuh. Oleh kerana tubuh manusia ini ada ruh; maka Islam yang menjaga tubuh, manakala iman pula menjaga ruh. Iman yang kita sebut ini juga diistilahkan juga sebagai tasawuf. Tasawuf menguasai rohani, manakala fiqh menguasai fizikal. Pelakuan fizikal dalam sembahyang kita adalah urusan fiqh, jadi samada ia khusyuk atau tidak itu ia adalah urusan tasawuf. Maka tidak boleh sekali-kali Islam berpisah daripada tasawuf. Oleh yang demikian, tasawuf adalah amat penting serta menjadi komponen bagi Islam itu sendiri. Kerana aspek keikhlasan adalah kerja tasawuf, bukannya kerja fiqh."
Sumber : Ummahonline]
Dalam buku Saya Pun Melayu karya Datuk Zaid Ibrahim, dicatatkan satu petikan wawancara majalah Off The Edge (2008) dengan TG Nik Aziz dimana TG berkata :
“Tasawwuf adalah rempah dan hati Islam, kerana tubuh manusia itu terdiri dari jisim dan ruh. Jisim yang ada di luar iaitu solat, puasa.. ini semua urusan Islam. Inilah yang kita kata urusan fiqah. Tapi ikhlas, tawadhu’, zuhud.. ini semua urusan ruh. Yang kita nak bersihkan ruh kita. Macamana nak bersihkan ruh kita. Kalau kita berzikir, taubat, istighfar, jangan marah, jangan kedekut, ini urusan dalam.. mana fiqah boleh nak urus? Islam mesti ada tasawwuf, kerana nak ikhlas. Kalau kita sembahyang kepada Allah, tapi hati kita masih berkata-kata, Tuhan tak terima sembahyang kita. Hati kita mesti ikhlas dulu. Nah, itu tasawwuf. Ikhlas bila kita ingat pada Allah, ingat pada malaikat yang ada di kiri kanan kita. Itu tasawwuf. (m.s 310- 311)

PENUTUP

Kita perlu menerima hakikat tiada manusia yang sempurna melainkan Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wassalam. Justeru setiap kita punya kelemahan dan kekurangan, kadangkala terkhilaf dalam sesuatu perkara, hatta Tuan Guru sendiri. Namun yang penting kita harus sentiasa menyantuni setiap kesilapan manusia dengan penuh kasih sayang dan hikmah, bagaikan teguran seorang anak kepada ayah dalam apa keadaan jua.

Kita mahu agar permata yang dianugerahkan Allah kepada umat Islam ini bersinar di atas paksi galaksi yang benar. Cinta, menghampiri dan doa akan membawa keberkatan, kekuatan dan pengampunan Allah daripada menghentam kesalahan dan menyebarkan keaiban. 

Ya Allah, Engkau berilah kesabaran dan kekuatan dalam jiwa Tuan Guru dalam menghadapi segala kejahatan dan fitnah, kekalkan kelembutan jiwanya dan berlapang dada ia dalam menerima nasihat kebenaran. Amin.