Khamis, Januari 13, 2011

Aplikasi Qaidah Fiqh dalam Kehidupan Masa Kini - (4/4)

JANJI ALLAH ITU BENAR

Pengalaman seorang sahabat yang pernah melalui ujian sebegini membuktikan kebenaran janji Allah,  apabila seorang hamba itu benar bertaqwa dan tawakal, akan datang pertolongan Allah kepadanya.

Didorong rasa kejahilan dan lalai, beliau mengambil keputusan mendalami agama di pondok dan meninggalkan persekolahannya. Ketika itu ayah, keluarga dan sahabat handai semua datang kepadanya memberi nasihat agar dia memikirkan masa depannya... bagi mereka perlu ada pelajaran tinggi dalam akademik untuk mendapat kerja yang baik untuk jaminan masa depan, pelajaran agama tiada menjamin masa depan apalagi pengajian agama di pondok. 

Segala tohmahan ditulikan, dia hanya yakin pada Allah. Baginya jika dia benar mencapai cinta Allah dan Rasul, hidupnya akan lebih terjamin dan bahagia lebih daripada orang lain. Dia yakin Allah tiada akan menzalimi hambaNya yang ingin menyucikan diri kepadanya. Dalam tanganNya segala kekuasaan dan yang lain adalah bayangan sahaja.

Kenapa dia perlu diajar bergantung hidup, rezeki dan masa depan pada bayang bukannya kepada Tuan bayang-bayang. Dia katakan pada dirinya, "Jika ada dalam hatiku pergantungan yang lain dari Allah, maka aku adalah sejahat-jahat hamba di hadapan Allah, aku akan hentikan segala ibadah kerana ia adalah kepuraan sahaja di mata manusia yang tiada nilai disisi Allah."

Apabila ibunya merayu agar menyambung lagi pelajarannya ke universiti, ia hanya berkata : “Masa depan saya di tangan Allah dan kepadaNya ibu serahkan saya sebagaimana Ibu Nabi Musa a.s. menyerahkan anaknya pada Allah apabila menghanyutkan ke sungai Nil dalam bakul, sesungguhnya Allah tiada akan membiarkan kesempitan dan kesengsaraan pada hamba yang berbaik sangka, yakin dan beribadah padaNya.” 

Akhirnya ibu menerima hujahnya dan dia hanya memohon doa dan restu ibunya untuk menyerahkannya pada Allah sebagaimana keyakinan ibu Nabi Musa a.s yang menyerahkan anaknya kepada Allah dengan keyakinan Allah akan menjaganya.

Dengan keimanan dan keyakinan yang tinggi pada Allah, kesabaran dan ketabahan mengharungi ujian beberapa lama, akhirnya Allah membenarkan janjinya. DiberiNya pelbagai kemudahan kepadanya. Dimurahkan rezekinya untuk keperluan harian, memiliki rumah dan beberapa buah kenderaan bahkan ramai pula yang sedia berkhidmat dalam menjaga urusan keluarganya. Dia kini menjadi salah seorang anak kebanggaan ibu bapanya dengan pelbagai kurniaan Allah padanya.

Inilah kekuasaan dan jaminan rezeki Allah kepada hambaNya yang ramai manusia ragu dengannya kerana virus muktazilah dan qadariah telah meresap dalam minda dan jiwa mereka. Mereka meletakkan hukum akal (muktazilah) dan hukum kuasa diri (qadariah) melebihi hukum Ketuhanan. Semoga Allah bebaskan diri kita, masyarakat dan ummah seluruhnya dari syirik dan akidah-akidah yang batil serta kembali kepada akidah yang haq (Ahli Sunnah wal Jamaah).

Kisah sahabat ini dipaparkan sebagai teladan buat kita. Dia mengatakan bahawa Allah memberi pelbagai kemudahan kepadanya dalam apa jua urusan kehidupan dunia bukan kerana dia alim atau banyak ibadah, tetapi sebagai hadiah kerana dia sentiasa yakin dan berbaik sangka pada Allah. Ianya satu jawaban pada mereka yang bergantung masa depan anak pada sekeping sijil dan berbimbang-bimbang dengan jaminan Allah. Allah tiada akan menzalimi hambaNya dan membiarkan kita berseorangan dalam kehidupan jika kita benar yakin dan tawakal padaNya. 

Bukan cerita ini untuk meringankan terhadap kepentingan ilmu dunia, tetapi untuk menyatakan tentang jaminan rezeki berada di langit bukan di bumi. Pelajarilah apa jua ilmu kerana manusia mempunyai pelbagai cita-cita dalam kehidupan, jadikan ia sebagai perjuangan dengan diniatkan agar ilmunya dapat memberi sumbangan pada Negara, manusia dan agamanya, bukan demi menjamin rezeki masa depannya. Ketidakyakinan pada rezeki Allah boleh membawa kepada kerosakan aqidah tanpa disedari kerana syak terhadap kekuasaan Allah.

Firman Allah :

وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُ ۥ مَخۡرَجً۬ا (٢) وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّشَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا‌‌‌

“Dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).” (at-Thalaq: 1-2)


FAHAMI QAIDAH FIQH DAN APLIKASIKAN DENGAN BIJAKSANA

Kita jangan terlalu terikut dengan budaya Barat sehingga mahu menyamakan taraf lelaki dan perempuan. Hukum bagi wanita dengan lelaki dalam menuntut ilmu dan pekerjaan tetap berbeza dengan mengambil kira situasi seseorang, suasana dan bentuk pekerjaan tersebut. Seperti hukum kahwin yang mana ada mereka yang haram kahwin, ada yang wajib, ada yang sunat dan ada yang makruh berdasarkan illat yang ada. Namun bila illat sudah tiada, maka hukum akan berubah pula. 

Begitu juga dalam hal yang lain. Wanita lebih sesuai dengan kerjaya sebagai pendidik, doktor untuk perempuan, perniagaan, kaunseling atau lainnya yang menepati fitrah wanita dan keperluan semasa kehidupan. Namun dalam masa yang sama juga perlu menilai suasana tempat kerja, walau kerja tersebut halal sekalipun. Contohnya seperti guru perempuan yang muda dan cantik, mengajar di sekolah lelaki dewasa yang liar atau dihantar ke kawasan yang tiada menjamin keselamatannya, maka hukumnya berubah jika membawa mudharat
Hukum ibadah tiada berubah, tetapi hukum kehidupan semasa sentiasa berubah mengikut perubahan dunia. Justeru perlu sentiasa meneliti dan membuat kajian agar tidak terjerumus dalam dosa haram dan syubhat. 

Dalam sesuatu perkara itu, hukum tiada sama antara seorang pemimpin dengan orang bawahan, antara guru dengan murid, antara ulama dan orang awam, antara dewasa dan kanak-kanak, antara lelaki dan perempuan, antara baligh dan tiada baligh, antara orang pemikiran matang dan tiada matang, antara kemahuan dan keperluan, antara kaya dan miskin, antara sihat dan uzur, antara musafir dan orang bermukim dan lain-lain lagi. Kita jangan terlalu jumud tetapi dalam masa yang sama jangan terlalu liberal dalam hal hukum.

Qaidah fiqh menyatakan :

لاَ يُنْكَرُ تَغَيُّرُ الأحْكاَمِ بِتَغَيُّرِ الأزْمَانِ

“Tidak boleh disangkal berlaku perubahan hukum dengan sebab perubahan masa”

Hukum yang dihasilkan dari qaidah ini adalah ijtihad. Kalimah al-ahkam dalam kaedah ini masih tidak jelas maksud  yang dikehendaki, maka ulama fiqh telah memperluaskan lagi makna kaedah tersebut supaya lebih tepat iaitu :

لا ينكر تغير الأ حكا م المبنية  علئ المصلحة و العرف بتغير الزمان         

"Berubahnya hukum didasarkan maslahah dan ‘uruf kerana berubahnya waktu tidak diingkari” 

Maka maslahah, ‘uruf tiada sama antara seorang dengan seorang lain, justeru hukum fiqh antara seorang dengan seorang lain juga berbeza dan juga banyak perbezaan pendapat dikalangan ulama dalam masalah tertentu. 

Apa yang penting, kita membicarakan tentang hukum bukan untuk menghukum orang lain, tetapi untuk menghukum diri sendiri. Jauhilah perbuatan menghukum orang lain kerana hukum antara kita dengan sahabat kita tidak sama, haram pada kita tetapi mungkin tidak pada mereka. Ia perlu dilihat secara keseluruhan. Berbaik sangka adalah sebaik-baik pakaian. 

Ramai yang mahu menjadi malaikat dengan menguatkan hukum pada diri mereka, tetapi akhirnya menjadi syaitan dengan sibuk menghukum orang lain apabila merasa diri mereka amat baik dan mulia di sisi Allah.

Akhir kalam, kita bukan sahaja perlu meneliti nafsu, perlu sentiasa muraqabah dan musyahadah dalam menghancurkan muktazilah, qadariah dan syirik-syirik yang lain, tetapi juga perlu meneliti segala tindakan kita dalam kehidupan; adakah berada dalam  haram, syubhat, makruh harus, sunat dan wajib. 

Kita wajib memahami hukum dan memahami kaedah fiqh dengan baik agar kehidupan tidak menjadi terlalu sukar sehingga tiada boleh bersama dengan arus kemajuan, tetapi tidak pula terlalu mudah sehingga tiada sedar berada dalam dosa yang besar. Mereka yang warak meninggalkan khilaf,  syubhah, berpegang pada hukum 'azhimah dan tiada mudah mengambil rukhsah setiap masa kecuali tiada jalan lain lagi untuk dilakukan. Jauhi ijtihad untuk kesenangan nafsu tetapi berijtihadlah atas dasar memudahkan urusan kehidupan, dakwah dan tarbiyyah demi mencapai kecintaan Allah dan Rasul. 

WaLlahu ‘alam.
__________________
Nota :
  • Illat ialah sesuatu yang kerananya disyariatkan hukum.
  • 'Azhimah ialah hukum hakam syara' yang disyariatkan secara umum pada permulaaan.
  • Rukhsah ialah hukum hakam yang disyariatkan sebagai kelonggaran disebabkan wujudnya keuzuran tertentu.