Rabu, Januari 12, 2011

Aplikasi Qaidah Fiqh dalam Kehidupan Masa Kini - (3/4)

Mungkin dalam aspek penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia, Iran boleh dijadikan sebagai contoh. Selepas berlakunya Revolusi Iran pada 1978 (sebuah revolusi yang mengubah kerajaan Iran daripada sistem pemerintahan monarki kepada sistem Republik Islam melalui kuasa rakyat), pihak kerajaan Iran telah meletakkan keutamaan agama melebihi akademik. Segala pengajian akademik wajib berteraskan ilmu para sarjana Islam, menanamkan kecintaan pada agama yang kuat dan mempelajari ilmu dunia adalah matlamat jihad. Iran berjaya melahirkan ramai tokoh sains fizik yang hebat tanpa perlu keluar dari negaranya untuk belajar ilmu dengan orang Barat. 

Kaum Yahudi juga mewajibkan anak-anak mereka mendalami agamanya sejak usia kecil. Pelajaran akademik bukan tidak diajarkan langsung tetapi ia bukan keutamaan ketika itu. Apabila usia anak mereka menganjak ke umur 13 tahun, barulah tumpuan serius diberikan kepada pelajaran akademik dan ilmu-ilmu yang lain.
Pendidikan kaum Yahudi itu sebenarnya menciplak modul pendidikan Islam yang menekankan aspek aqidah, ibadah, akhlak, memahami Al-Quran dan kendiri pada peringkat pembesaran anak-anak. Justeru, perbandingan di atas bukan mahu mengangkat Iran atau Yahudi, tetapi ada sesuatu yang wajar dimuhasabah dalam soal ‘jatidiri’ pendidikan di negara kita hari ini.

Di Malaysia sendiri pada peringkat rendah, penekanan asas yang diberi ialah 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Manakala ilmu-ilmu lain dipelajari sekadar asas sahaja. Maka alangkah baiknya jika di peringkat rendah itu ditekankan aqidah rukun Iman yang enam dengan jitu berlandaskan manhaj Ahli Sunnah wal Jamaah (ASWJ) dan penekanan kepada adab/akhlak Islam, disamping penekanan pada 3M. 

Peperiksaan UPSR ditukarkan pada penilaian pengetahuan agama, pengamalan ibadah, hafalan Al-Quran, akhlak dan aktiviti lain disamping 3M. Jika tiada lulus kefahaman agama dan akhlak serta Al-Quran, maka tiada boleh naik ke sekolah menengah. Adapun di sekolah menengah barulah bermula pengajian akademik secara tersusun selepas anak-anak sudah mantap agamanya.

MENGAPA PENDIDIKAN RIBATH (MADRASAH)?

Perkara ini yang sebenarnya saya cuba terapkan dalam sistem Ribath yang dibangunkan. Pada peringkat 7 tahun hingga 12 tahun adalah pendidikan aqidah, rohaniah, amalan, hafalan Al-Quran dan akhlak, disamping belajar membaca, menulis dan mengira. 

Selepas umur 12 tahun, barulah anak-anak ini dikembangkan bakat mereka mengikut kecenderungan dan potensi diri mereka. Jika potensi dan minat anak serta ibu bapa kepada jurusan ilmu agama untuk menjadi ulama, maka ia akan dimasukkan ke Ribath Menengah selama 2 tahun, menyambung pengajian di Surabaya 3 tahun dan Mekah 3 tahun. Saya mahu menggabungkan pendidikan saya dengan sanad keilmuan Abuya Sayyid Muhammad bin Alwi al-Maliki al-Hasani.

Begitu juga saya sedang berfikir untuk mewujudkan Ribath Menengah (aliran akademik) apabila melihat anak-anak dan ibu bapa mereka cenderung pada akademik. Jika tak mampu, maka saya akan mencari sekolah sahabat-sahabat saya dari kalangan ASWJ yang mendirikan sekolah Islam akademik untuk disambungkan pengajian anak-anak ribath. Tetapi di sini bertembung pula dengan kadar yuran yang mahal sedangkan kebanyakan anak-anak didik ribath dari golongan berpendapatan sederhana. 

Bagi perempuan umur 13 tahun, mereka hanya akan belajar di Ribath dalam masa satu atau dua tahun sahaja untuk dididik  dididik rohaniah, adab, pemikiran dan Al-Quran. Maka disitulah pihak ribath akan menilai bakat dan keupayaan mereka sama ada ke bidang hafizah, ‘alimah atau digabungkan terus keduanya, atau ke bidang akademik dengan menfokuskan bidang yang sesuai dengan kerjaya wanita. Yang penting perpindahan dari satu tempat ke tempat lain adalah bagi meneruskan kesinambungan tarbiyah yang dilalui di ribath dari sudut manhaj ASWJ. Dan alhamdulillah atas permintaan para sahabat, kini satu lagi ribath rendah bagi anak-anak perempuan dari umur 7 tahun ke atas sudah dibuka.

Jika anak-anak ini tiada dilihat berbakat pada dua aliran tersebut, maka saya telah mewujudkan Komuniti Usahawan di kalangan sahabat-sahabat yang berjaya di seluruh Malaysia khususnya dalam bidang perniagaan. Komuniti ini akan menyediakan bimbingan kepada anak-anak ini nanti ke arah menjadi usahawan yang berjaya. 

Sesungguhnya perkara-perkara ini tak akan mampu saya laksanakan jika tiada sokongan para sahabat, terutamanya dari sudut idea dan tenaga serta bantuan mencari tempat-tempat pendidikan yang sesuai sebagai kesinambungan pendidikan di ribath. Namun jika ada yang mampu membinanya dengan cara tersendiri, ia amatlah dialu-alukan.

Saya turut galakkan sahabat-sahabat, jika mampu, buatlah ribath rendah di mana-mana rumah sesama mereka di tempat masing-masing. Tak perlu bilangan pelajar yang ramai, 5-10 orang sahaja sebagai permulaaan dan hidupkanlah qasidah burdah memuji Nabi sallaLlahu ‘alaihi wassalam setiap hari setiap kali sebelum solat. (Sheikh Rohimuddin An-Nawawi Al-Bantani mengatakan pada saya, mengikut kajian yang dibuat, anak-anak yang sentiasa mengalunkan qasidah burdah ketika kecil lagi, kesannya akan terlihat ketika umurnya 18 tahun. Ia akan berbeza dengan remaja-remaja yang lain.)

Justeru jadikan selawat dan mencintai Nabi sallaLlahu ‘alaihi wassalam dan Ahli Bayt, Sahabat r.a, para Ulama dan Auliya’ Allah sebagai asas utama dalam pembinaan akhlak dan agama anak-anak. 

Saya cintakan anak bangsa saya, kerana dengan kuatnya Islam pada mereka, maka kuatlah bangsa ini, kuatlah Islam di muka bumi ini dan tetaplah negara ini dalam tangan kita sebagai peneraju. Mencintai bangsa dan mahu meletakkan bangsa sebagai peneraju yang kuat pada negara tiada salah pada agama, dengan syarat bangsa dan kepimpinan ditarbiyah kepada agama kerana agama wajib mengatasi keutamaan bangsa. Kita tak mahu anak bangsa ini hanya pada rupa sahaja Melayu tetapi batinya adalah barat dan tiada agamanya.

Sebagai seorang yang cintakan aqidah, persoalan aqidah yang paling perlu diutamakan bukan soal kecemerlangan akademik. Aqidah yang dimaksudkan ialah bukan sekadar beriman pada enam rukun Iman, tetapi enam rukun tersebut berdasarkan ASWJ dan sentiasa terikat pada hati dan pada setiap detik nafas. 

Sekolah-sekolah agama yang wujud pada hari ini perlu juga kita berhati-hati, kerana wujudnya aliran fahaman Wahhabiyyah dan Syiah. Dahulu saya bersangka baik dan amat berharap pada gerakan-gerakan dakwah dapat menguasai sistem pendidikan di Malaysia, baik di universiti atau sekolah. Namun bila melihat kepada kelesuan gerakan-gerakan dakwah masa kini, saya mula berfikir kembali untuk mengharapkan kelompok tersebut melakukan perubahan dalam sistem pendidikan. Walau bagaimanapun, saya amat mengharapkan sahabat-sahabat yang berada dalam profesion pendidikan dan perguruan agar terus memainkan peranan jihad mereka dalam memberi ilmu dan agama

Apa yang membimbangkan kini, bukan sahaja berlaku kerosakan akhlak pada pelajar-pelajar, tetapi sudah berjangkit pada  sesetengah guru. Ada yang sudah tiada memiliki aqidah dan akhlak Islam, malah terlibat dengan pelbagai masalah moral.

TENTANG REZEKI DAN JAMINAN MASA DEPAN

Apakah makna helaian sijil/ijazah pada tangan anak-anak jika hilang Allah dan Rasul dalam jiwa mereka? Apalah sangat kehidupan dunia dan celaan manusia berbanding dengan akhirat. Kita  akan menjawab persoalan Allah di akhirat tentang mereka yang berada dibawah jagaan kita. Hal ini amat menggoncangkan hati kerana anak-anak ibarat kain putih yang ditangan kitalah untuk mewarnakannya sama ada Yahudi, Nasrani atau Majusi (mafhum hadith).

Sesungguhnya dunia hanya sebiji pasir dari padang pasir yang luas, setitik air daripada lautan laut yang membiru. Namun jika mereka berkeyakinan bahawa dapat menjaga akidah dan akhlak anak mereka walaupun ke sekolah yang jelas rosak akhlaknya, maka terserah pada mereka dalam menentukan hukum kerana situasi yang berbeza dan saya tetap menghormatinya. Hukum boleh berubah apabila ada perubahan pada individu dan situasi, apa yang penting ijtihad tersebut selamat dari berdosa di sisi Allah.

Qaidah fiqh menyebut :


   لاَ يُنْكَرُ تَغَيُّرُ الأحْكاَمِ بِتَغَيُّرِ الأزْمَانِ

"Tidak boleh disangkal berlaku perubahan hukum dengan sebab perubahan masa."

Saya amat mengkagumi sahabat saya Prof. Mohd Santon bin Ahmad, pensyarah Sains Fizik Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan isterinya Dr. Aisyah dalam bidang Politik Sosial. Walaupun keduanya berada di medan pendidikan biasa, namun mereka amat mengambil berat soal memelihara akidah anak-anak mereka. Kesungguhan mereka terserlah dengan usaha bertungkus lumus mencari tempat pendidikan Islam aliran tradisional yang ada sufi, di merata-rata tempat sebaik berpindah ke Terengganu. Mereka bimbang anak-anak akan terkena fahaman sekular dan wahhabiyah yang mereka dapat melihat bagaimana bahayanya dua aliran ini.

Kedua anak lelakinya yang berumur 9 dan 10 tahun telah dimasukkan ke Ribath Tahfiz Syeikh Ahmad asy-Syinnawi di Ketengan Jaya, Dungun. Namun apa yang hebatnya, mereka berdua merayu-rayu pula pada saya agak mengambil anaknya Ali yang berumur 5 tahun agar dimasukkan ke Ribath Rendah Syeikh Abdul Malik, Pulau Manis sedangkan pelajar diambil bermula umur 9 tahun. Tapi kebijaksanaan dan kesungguhan mereka menyebabkan saya tak mampu menolaknya dan anaknya kini bersama saya di ribath.

Ramai ibubapa  berbimbang dengan masa depan dan jaminan rezeki anaknya jika tidak bersekolah. Maka jika hanya alasan itu mereka menghantar anak ke sekolah, tanpa matlamat yang jelas, ianya boleh merosakkan aqidah. Tapi jika matlamat mereka jelas agar anak mereka dapat menguasai ilmu tertentu dengan baik dalam bidang dunia tanpa meninggalkan keutamaan agama sebagai tunjangnya, ia adalah harus dan terpuji malah mendapat pahala. Sebagai contoh menghantar anak perempuan ke sekolah agar menjadi doktor pakar untuk merawat wanita, pakar sakit puan, guru untuk mendidik anak bangsa daripada buta huruf atau lainnya. 

Adapun tentang rezeki dan jaminan masa depan dalam kehidupan, Allah sudah  mencukupi dan menjaminnya jika hamba itu benar-benar yakin, bersangka baik dan beramal soleh. 

Syeikh Ibnu ‘Athoillah al-Sakandary dalam matan Hikamnya menyatakan :

“Jangan kamu berbimbang dengan apa yang dijamin Allah (terutama bab rezeki), tapi hendaklah kamu berbimbang-bimbang dengan apa yang tiada dijamin Allah (bab iman, akhirat dll).”

Bersambung…