Sabtu, Jun 05, 2010

Empat Perkara Binasakan Pendakwah

Wahai Sahabatku, 

Berhati-hatilah dirimu agar tiada terjerumus dalam empat perkara ini yang membinasakanmu sebagai pendakwah :

1. Dikuasai sifat MARAH sehingga hilang kebijaksanaan dalam tindakanmu demi kepuasan nafsu mu 

2. Sifat DENDAM di atas kejahatan manusia padamu, sehingga jiwamu sentiasa dikuasai api permusuhan untuk membalasnya

3. Sifat DENGKI yang akan menjadikan dirimu tiada jujur dengan ilmu apabila kebenaran itu berada di pihak orang yang kamu dengki. Dengki adalah pintu kepada berlakunya fitnah

4. Sifat TAKABUR (sombong) yang menyebabkan kamu tiada melihat kelemahan dirimu tetapi mudah melihat kelemahan orang lain. 

Empat sifat tersebut akan memadamkan cahaya hati dan memusnahkan dakwahmu.

Fokus pada usaha dakwah adalah mendidik umat Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wassalam dalam mencari redha Allah dan Rasul, bukan mencari redha manusia atau mana-mana kumpulan. Mereka hanya hamba Allah yang lemah yang tiada boleh memberi manfaat dan kebaikan.

Sebagaimana disebut kaum sufi : "Ilahi anta maqsudi, wa ridhaka mathlubi", maksudnya "Ya Allah, hanya Engkaulah yang ku maksudkan dan hanya keredhaanMu yang ku cari."

Jika kita tidak dikuasai oleh empat perkara tadi, insya Allah perjuangan kita akan berjaya dan menang di sisi Allah.


Wahai Sahabatku,

Tiadalah kegembiraanku dengan ramainya orang yang mengikut engkau wahai sahabatku, tetapi kegembiraanku adalah usaha dakwah yang engkau lakukan itu dicintai Allah dan Rasul. Ia adalah penebus diriku dan dirimu di akhirat nanti dari azab Allah.

Teruskan berjuang menghidupkan jiwa agama pada insan yang dahagakan kebenaran. Aku akan mendoakan agar Allah membuka pintu langit seluas-luasnya dan mendatangkan pertolongan membantu setiap langkah perjuanganmu.

Firman Allah SWT:

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman”. (Ali Imran: 139)