Selasa, Jun 01, 2010

Tenang Dalam Kehendak Allah...

Oleh : Angah ( Titisan Air Jatuh ke Hati )

Pernah kamu mendengar kisah seorang sultan yang takjub dengan si pemakan roti. Apa yang menghairankan? Bermula kisah si sultan melihat seorang tua makan sekeping roti kemudian tidur di luar istananya.

Baginda meminta pengawal tersebut memanggil si tua untuk berhadap.

“Apa kesalahan patik tuanku? patik makan di luar bukan di halaman istana”. Kata si tua.

“Beta mahu ilmu kamu. Beta makan pelbagai makanan yang lazat, di layan orang istimewa tapi beta tidak dapat tidur malam, dirundung gelisah. Beta melihat kamu makan biarpun sekeping roti lalu tidur. Lena sedangkan keadaan kamu dhaif”, titah Baginda.

Balas di tua, "Hanyalah ilmu yang ada pada patik, ialah ilmu syukur dan qanaah. Bermakna patik sentiasa bersyukur apa yang dikurniakan Allah samada sedikit atau banyak,manakala qanaah yakni merasai cukup. Cukuplah sekadar ini. Kedua-dua sifat ini membuat saya tidur lena.”

Ketahuilah, si tua itu seorang sufi. Di batinnya sudah ada buah keimanan. Jika kita ada buah demikian, jiwa kita pasti tenang. Tenang tanpa sebarang masalah kerana hatinya ada qanaah. Perlu diketahui,
"Cubaan yang datang sekiranya kita fikir ia adalah masalah, maka ia adalah masalah. Jika kita fikir bukan, maka ia bukan masalah"
Kedua-dua sifat tadi memadamkan nafsu ammarah. Atas alasan apa dia bersyukur dan qanaah? Kerana hatinya suka berada di dalam pilihan Allah. Dia enggan berada dalam kehendak diri. Dia lebih tenang apa yang yang Allah pilih untuk dirinya. Dia mengenal Allah. Dia tahu Allah sayangkan dirinya dan Allah sudah menyusun hidupnya lebih dari yang dia rancangkan. Dia menyerahkan sepenuh dirinya kepada PenciptaNya.

Inilah ilmu Tasawuf, melazimi bersyukur dengan apa yang ditentukan oleh Allah terhadap dirinya. Dia memiliki ilmu di hatinya bukan semata-mata di kitab. Sesungguhya tiada lain melainkan ilmu hati yang membawa kita dalam perjalanan menuju Allah.

Para sahabat, ilmu mereka di qalbi. Zaman kita ini kata Imam Nawawi:
"Banyak bercakap tetapi tiada ilmu. Zaman sahabat dahulu, sedikit bercakap tetapi mantap ilmu dan banyak ilmu mereka. Zaman tabien pula, banyak bercakap, mantap ilmu dan benar amal mereka. Zaman seterusnya orang banyak bercakap ilmu akan tetapi ilmu tidak wujud di batin mereka. Zaman sekarang Nah, banyak bercakap, batin tiada jauh sekali berilmu."