Selasa, Mei 11, 2010

Titik Tolak Kesedaran Dakwah: Rasa Berdosa & Zalim Membiarkan Insan Terus "Terlena" !

Dakwah yang membawa manusia kepada "Kesedaran Fitrah Ketuhanan dan Kehambaan" memerlukan kesedaran kasih sayang sesama insan. Semua insan telah memiliki Fitrah Ketuhanan dalam jiwanya, namun ada yang telah terpendam dalam lautan diri yang dalam. Maka mereka hidup dengan melupakan asal usulnya, apa tujuan mereka dilahirkan dan ke mana mereka akan pergi?

Mereka hidup dalam illusi ciptaan Allah hasil dari getaran tenaga cahaya yang dipancarkan pada sistem otak manusia. Semua yang dilihat, didengar, dirasa dan disentuh tiada wujud pada hakikatnya, ia wujud dalam bayangan yang diwujudkan oleh Allah dalam akal, untuk menguji kesetiaan hambaNya.

Semuanya adalah mimpi, maka mereka yang telah bangun dari mimpi disebabkan memiliki kesedaran fitrah hendaklah membangunkan insan-insan lain yang masih terlena agar bangun dari tidur mereka. Membiarkan mereka terus tidur tanpa menyedarkan tanggungjawab mereka sebagai hamba adalah suatu dosa dan kezaliman sesama insan!

Fitrah yang terpendam wajib dibangunkan dengan sentuhan dan bisikan yang boleh menyedarkannya. Jika kesedaran dapat dibangkitkan, maka kefahaman amal Ad-Deen (Iman, Islam dan Ihsan) perlu dididik agar kesedaran itu berkembang menjadi mantap dalam dirinya sehingga mencapai kemuncak kesedaran Fitrah Ketuhanan dan Kehambaan.

Dengan kemantapan tarbiyyah Ad-Deen secara bersepadu, maka akan wujudnya Al-Hikmah dalam pengurusan alam sebagai khalifah Allah yang benar. Inilah sebabnya para Nabi dan Rasul dizahirkan. Mereka menyeru manusia siang dan malam, sama ada secara terang atau sembunyi, agar kembali kepada Fitrah Ketuhanan dan Kehambaan.

Apabila Rasulullah صلى الله عليه وسلم, Nabi akhir zaman telah wafat, Allah mewajibkan pula kepada hamba-hambaNya yang telah dibukakan kesedaran fitrah itu agar terus menyambung seruan Rasulullah صلى الله عليه وسلم di atas rasa cinta pada Baginda صلى الله عليه وسلم, mensyukuri nikmat yang diberi dan menunaikan tanggungjawab sesama insan...