Sabtu, Mei 01, 2010

Pendidikan Ad-Deen 'Memandulkan' Potensi Insan ??

Ramai insan berjaya dimandulkan oleh para guru atau jemaah yang berkepentingan dalam menjaga kekuasaan dan pengaruh mereka dengan pelbagai adab dan budaya yang mengikat pemikiran murid mereka.

Sememangnya adab kepada golongan yang berjasa seperti ibu bapa, guru, pemimpin, sahabat dan lainnya adalah tuntutan Allah SWT.

Nabi sallaLlahu ‘alaihi wassalam bersabda :

مَن لمَ يَشكُرِ النَّاسَ لمَ يَشكُرِ اللهَ

“Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia, dia tidak mensyukuri Allah”. (Hadith riwayat Ahmad dan At-Tirmizi)

Adab berterima kasih wajib dididik agar mereka menjadi manusia yang bersyukur. Maka hendaklah dibangunkan jiwa dengan wahyu Allah yang penuh mukjizat agar lahirnya insan yang berterimakasih kepada mereka yang berjasa.

Namun, jika seorang guru terlampau mendisiplinkan adab berguru terhadap muridnya, ia akan membawa kepada budaya lakonan murid yang bukan datang dari jiwa mereka. Sedangkan Madrasah Ad-Deen adalah madrasah pembangunan kesedaran jiwa, bukannya madrasah tentera.

Dalam Tasawwuf, kepatuhan murid kepada gurunya adalah wajib dalam perkara perintah amalan, mujahadah dan larangan dalam perkara yang membahayakan rohaniahnuya, Namun dalam masalah kefahaman dalam bidang-bidang ilmu yang lain, seperti dakwah, siasah, urusan dunia dan lainnya, para Mursyid yang Haq amat menghormati kelebihan yang ada pada murid dan mendidik serta membimbing mereka sehingga menjadi hebat dengan potensi yang dimiliki mereka itu.

Para Mursyid ini adalah pewaris Nabi, bersama dengan mereka akan membawa kesedaran potensi dan pembangunan jiwa, akal dan emosi dengan penuh keindahan.

Kehebatan Imam Al-Ghazali, Syaikh Ibnu ‘Atha’illah, Imam Asy-Syafie, Imam Ahmad bin Hambal (rahimahullah ‘alaihim) dan lainnya semakin meningkat dan teratur apabila mereka berada di bawah dagu Syaikh Murabbi yang benar.

Tasawwuf yang haq tiada membawa kepada kemandulan potensi, malah ia adalah ruh kepada kemajuan potensi manusia. Manusia bukan sekadar dididik dengan iman dan kepatuhan hukum semata-mata, mereka perlu dididik dengan keikhlasan dan kecintaan dalam keimanan dan kepatuhan itu.

Tanpa tasawwuf, kepatuhan insan pada Allah hakikatnya tiada disertai pembangunan jiwa yang segar, sebaliknya mereka diikat dengan peraturan dan ancaman azab atau janji nikmat Allah semata-mata. Kesedaran jiwa sebagai hamba yang wajib bersyukur tiada dibangunkan dalam jiwa mereka dalam beribadah. Tasawwuf tiada menentang kemajuan insan, namun ia mencantikkan kemajuan tersebut dengan akhlak kehambaan yang suci.

Namun hari ini, tasawwuf hampir lumpuh dengan penyelewengan yang dilakukan oleh para pencinta tasawwuf sendiri. Ditangan mereka potensi manusia ‘terbunuh’, jawatan (pangkat) khalifah, syaikh menjadi rebutan. Manakala adab kepatuhan ditekankan untuk kepuasan nafsu dan kepentingan duniawi mereka. Sifat dengki, fitnah, mengkritik, mengintai kelemahan orang lain, mendabik dada dengan takbur, mendakwa-dakwa akan ketinggian maqam, merendah-rendahkan perguruan lain, menjauhi daripada kemajuan dunia, mengasingkan kelompok daripada masyarakat dan dakwah adalah sifat-sifat yang menghancurkan ruh tasawwuf.

Tasawwuf mereka hanya ada pada kulit dalam bentuk pendakwaan dan amalan ikutan, bukannya benar-benar melalui proses tasawwuf di bawah dagu pewaris Rasulullah sallaLlahu ‘alaihi wassalam yang hakiki. Salah kefahaman dan pembawaan seperti ini akhirnya menimbulkan fitnah kepada keseluruhan bidang ilmu tasawwuf sehingga permata kebenaran dilihat kepalsuan juga…

Wallahu ‘alam.