Isnin, Mei 03, 2010

Sains Alamiah dan Hukum KeTuhanan (Bahagian 2/3)

Sumber blog : Interaksi dengan Allah - al faqir Abi Ahmad

Sambungan bahagian 1...

SAINS FIZIKAL DALAM TAKLUK QUDRAT DAN IRADAT ALLAH

Stastik Penting Matahari
  • Jarak bumi - matahari: 150 juta km
  • Bahan Komposisi Matahari: 74% Hydrogen, 25% Helium, 1% lain (ikut jisim).
  • Sinar Matahari: ~ 4 x 10³³ erg/s. [secerah 4 trillion trillion mentol 100-watt ]
  • Umur matahari: 4.5 billion tahun.


Matahari berjalan mengikut jalan yang telah ditentukan Allah sebagaimana setiap satu zarah itu wujud dan bergerak dengan kehendak Allah. Undang-undang atau sunnatullah adalah landasan ghaib alam bergerak. Jika Allah tidak menghendaki sesuatu yang lain maka alam ini akan tetap wujud dalam bentuk yang sentiasa sama. Api akan sentiasa membakar. Pisau tajam akan terus menghiris. Pemecahan atom akan langsung menghasilkan ledakan tenaga super. Tabiat alam ini seolah-olah tetap dan abadi. Kesempurnaan wujud alam serta kerumitan undang-undang fizikal ini memberikan bukti bahawa ia memang dicipta oleh satu kuasa yang maha Bijaksana dan Maha Teliti. Tidak mungkin ia wujud dengan sendirinya dengan sistem sehebat dan seteliti yang berjalan ini. Kehebatan dan kerumitan ini jelas dilihat dalam buku-buku yang merakamkan kajian dan penemuan rahsia alamiah seperti fizik, astro fizik, micro biologi, kimia, kejuruteraan bendalir dan lain-lain.

Matahari telah wujud 4.5 billion tahun yang lepas dan menjalankan tugasnya dengan sempurna sehingga hari ini. Ramalan mengatakan bahawa ia akan terus berkhidmat kepada alam selama 5 billion tahun lagi sehingga stok hydrogen dan heliumnya kering. Siapakah yang memulakan pembakaran hydrogen dan helium pada awal wujudnya? Jika matahari menghampiri bumi lebih dekat dari 150 juta km,(jaraknya dalam orbit) bumi ini akan menjadi terlampau panas untuk dihuni makhluk hidup. Matahari adalah termasuk makhluk yang tidak mempunyai akal dan kemahuan sendiri. Para saintis yang menolak hukum penciptaan dan hukum taqdir sebenarnya kebingungan mencari kekuatan yang mengawal matahari yang terus kekal dengan tabiatnya selama berjuta tahun. Sila lihat ayat yang digunakan oleh salah satu laman web mereka, ' It is not known exactly what causes this repeatable behavior' (adalah tidak diketahui secara tepat apa yang menyebabkan tabiat yang berulang-ulang ini terjadi)


Siapakah yang menentukan tabiat matahari yang tidak berakal dan tiada kemahuan ini? Akal yang waras tidak boleh menolak wujud satu kuasa yang mempunyai kehendak (iradah) yang telah mencipta dan mengawal matahari selama 4.5 billion tahun.

Matahari dan tabiatnya adalah satu contoh makhluk. Setiap saat ia berada dalam ta’luk kehendak Allah. Allah mnugkin akan menukarkan sifatnya kepada sejuk dan bahkan Allah boleh menghilangkan wujud matahari itu sendiri pada saat yang akan datang. Hukum mumkin ini adalah satu hak eksklusif Allah dalam mengatur penciptaan dan perjalanan alam. Allah menetapkan satu undang-undang tabii alam ini dan Dia berkuasa dan boleh menjalankan alam ini diluar dari undang-undang ini.Bahkan Allah tidak pernah terikat untuk terus menjalankan alam ini mengikut sunnahNya yang sedia ada ini. Kejadian di luar dari hukum tabiat alam dinamakan sebagai perkara yang mencarik adat dalam kitab usuluddin. Api

Nabi Ibrahim as telah mendengar perintah Allah dan melanggar tabiatnya membakar lalu ia menjadi sejuk dan selamat buat Nabi Allah Ibrahim. Besi menjadi lembut di tangan Nabi Allah Daud as. Nabi Sulaiman as boleh menjadikan angin sebagai kenderaan. Nabi besar akhir zaman, Saidina Muhammad saw banyak kali, dengan izin Tuhannya, melakukan perkara yang melanggar hukum tabiat alam. Makanan yang secukupnya untuk dua orang cukup untuk lebih empat puluh orang. Unta yang tidak pernah bercakap boleh bertutur dengan fasih kepada Baginda saw. Tentera Nabi saw menyeberangi sungai Furat tanpa jambatan menyanggah sifat fizik air. Wali Songo menukarkan tanah menjadi emas dengan jalan yang sama. Doa dikabulkan Tuhan lalu alam bergerak keluar dari tabiatnya. Tabiatnya hanyalah hukum kebiasaan yang selalu berlaku. Tetapi setiap saat hanya Allah sahaja yang menentukan perjalanan alam ini. Taqdir yang berlaku adalah manifestasi kepada sifat kudrat dan iradat Allah yang memerintah matahari dan setiap zarah alam ini.

Sains Alamiah (fizikal)yang dikaji dalam pelbagai bidang merupakan satu anak tangga yang membuka pintu tauhid. Setiap ilmu itu adalah sebenarnya ilmu tauhid. Namun, sedihnya guru-guru yang mnegajarnya telah membuang Allah dari muka surat buku-buku mereka. Lalu warga dunia telah disesatkan dan diheret ke jurang kehancuran.

TAUHID AHLI BADAR
 
Fakta Perang Badar

(sila rujuk kitab kisah para sahabat II, allamah raisulmuhaddisin Maulana Muhammad Zakaria al-Kandahlawi)
  • Kekuatan Pihak Muslim: 313 lelaki / 3 ekor kuda / 70 unta / 6 atau 9 batang lembing / 8 bilah pedang
  • Kekuatan Pihak Quraisy: lebih seribu orang lelaki / 700 ekor unta / 100 kuda / peralatan senjata yang lengkap / alat muzik & penyanyi wanita
Kehebatan Ahli Badar

Ahli Badar adalah sahabat-sahabat Rasulullah saw yang keluar bersama-sama Baginda Nabi saw untuk menyekat kafilah dagang Abi Sufyan yang kecil. Tiada dalam fikiran 313orang manusia hebat ini bahawa mereka sedang menuju kepada taqdir peperangan. Mereka tidak menyangka bahawa Abu Sufyan telah dapat menghidu gerakan mereka dan menghantar utusan memhon bantuan dari musyrikin Mekah. Bila ditanya oleh Rasulullah bahawa mereka akan menghadapi pasukan yang besar dari Mekah mereka tetap tidak berganjak untuk bersama-sama Baginda Nabi saw. Bahkan bila mereka sudah mengetahui kekuatan sebenar musuh pun mereka tetap berkata kami akan bersamamu wahai Nabi Allah. Mereka benar-benar yakin untuk menghadapi pedang musyrikin dengan pelepah tamar. Mereka tidak gentar berjalan dan berlari menghadapi tentera berkuda quraisy Mekah. Dunia telah meyaksikan bagaimana kulit mereka bergeser dengan baju besi dan perisai Mekah. Keyakinan yang tinggi terselinap di bawah kulit mereka bahawa pasukan mereka tidak kan dipersia-siakan Allah.

Ahli Badar percaya bahawa Allah lah yang mengenggam segala ka inat (makhluk). Segala ka inat tidak memberi bekas. Pedang tidak akan melukakan kulit mereka tanpa izin Allah. Perisai musuh akan tembus dengan tebasan pelepah tamar mereka jika dikehendaki Allah. Bilangan seribu bukanlah bergerak dengan kudrat lain dari kudrat Allah. Tetap semuanya bergerak dengan kekuatan yang datang dari sumber yang sama dengan kekuatan yang mengalir dalam darah, otot dan sendi mereka. Jika kekuatan itu menyebelahi mereka maka hilanglah segala kelebihan yang ada pada bilangan tentera dan keampuhan senjata serta kekebalan baju besi. Bila tabiat alam ditukar oleh Allah untuk memberi kelebihan kepada pihak ahli Badar, maka berlakulah seribu satu kejaiban dalam peperangan ini sehingga sejarah mencatat kemenangan kepada pihak Nabi dan sahabat ahli badar.

Ahli Badar berpegang kepada hukum tauhid atau hukum ketuhanan. Mereka yakin matahari pun tunduk kepada kekuasaan dan kehendak Allah. Mereka amat yakin bahawa Allah adalah sumber kepada segala taqdir. Alam ini berjalan di atas ketentuan Allah pada setiap saat. Mereka yakin bahawa Allah akan membantu mereka sehingga Allah telah memberi kemenangan kepada pelepah tamar ke atas mata pedang. 313 orang mengatasi 1000orang. Pasukan perang serba lengkap kalah kepada pasukan patroli yang kecil. Keyakinan ahli badar ini perlu diamati dan diambil panduan. Amat mudah untuk kita mengagumi dan berkata mari kita ikut sunnah ahli badar.dalam keyakinan bertauhid kita. Namun hakikatnya, untuk mencapai darjah atau maqam iman yang sedemikian tinggi bukanlah hanya dengan sebutan dan perbahasan semata-mata.

Bersambung... [ JALAN MENCAPAI TAUHID AHLI BADAR ]